Stigli rezultati – Ovako je London značajno smanjio zagađenje vazduha od 2019!

Pierre Blaché from Paris, France - London

Nova studija Univerziteta u Birmingemu pokazuje da je uvođenje Ultra Low Emission Zone (ULEZ) politike u Londonu 2019. godine dovelo do naglog smanjenja zagađenja vazduha, posebno azotnih oksida (NO₂ i NOₓ), ali i da su dalji napreci ograničeni.

Istraživači su analizirali podatke o kvalitetu vazduha na 124 merne stanice širom Londona, koristeći mašinsko učenje kako bi eliminisali uticaj vremenskih uslova. Rezultati su objavljeni u časopisu “Clean Air”.

Ključni rezultati istraživanja:

  • NO₂ je pao za 19,6% na prometnim lokacijama u centralnom Londonu u prva tri meseca nakon uvođenja ULEZ-a 2019.
  • NOₓ je u istom periodu smanjen za 28,8%.

Nakon proširenja zone 2023. godine, nije zabeležen značajan dodatni pad koncentracija ovih gasova.

Zagađenje česticama PM₂.₅ i dalje je iznad smernica Svetske zdravstvene organizacije (SZO) širom Londona.

Promena u voznom parku

Kada je ULEZ uveden, 39% vozila u centru Londona bilo je neusklađeno sa ekološkim standardima. Samo tri meseca kasnije taj broj je pao na 27,5%. Do 2023. godine, pre novog proširenja, udeo takvih vozila pao je na 7,4%, a tri meseca posle proširenja — na svega 4,2%.

Glavni autor studije, doktorand Čengšu Tong, izjavio je da su efekti ULEZ-a bili vidljivi ne samo unutar zone, već i izvan njenih granica, što ukazuje na tzv. „spilover efekat“ — širenje koristi i na okolne delove grada.

„Anticipacija efekat“ i ograničenja

Profesor Zongbo Ši, koji je vodio istraživanje, ističe da su mnogi vozači prelazili na ekološka vozila već pre proširenja zone, jer su očekivali nove propise. Taj fenomen, poznat kao „anticipacija efekat“, objašnjava zašto je proširenje 2023. imalo manji vidljivi uticaj na kvalitet vazduha.

Ipak, Ši upozorava da „ULEZ jeste važan korak, ali nije dovoljan“. London i dalje ima nivoe zagađenja iznad preporuka SZO, pa je potrebna šira koordinacija — uključujući industriju, komercijalne, stambene i poljoprivredne sektore.

Potreban zaokret ka održivom saobraćaju

Koautorka studije, dr Suzan Bartington, naglašava da ULEZ jeste smanjio azotna zagađenja, ali da ne rešava problem PM₂.₅ čestica, koje su posebno opasne jer prodiru duboko u pluća.

„Da bi se poboljšalo javno zdravlje, potrebno je smanjiti broj vozila na putevima i preći na održive oblike prevoza — pešačenje, biciklizam i javni prevoz“, istakla je Bartington.

Sve vesti na našem portalu na temu klimatskih promena možete pronaći OVDE.

Foto: Pierre Blaché from Paris, France – London

Podeli sa prijateljima

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *