Planetu nam zagađuju i električni automobili – Primer Los Anđelesa

elektricni automobili

Iako se električni automobili često predstavljaju kao “čista” alternativa vozilima sa unutrašnjim sagorevanjem, nova studija otkriva da vazduh u blizini brzih punjača za EV vozila može sadržati opasne nivoe zagađenja.

Istraživači sa UCLA analizirali su 50 brzih stanica za punjenje električnih vozila (DCFC) širom okruga Los Anđeles i otkrili da se u njihovoj blizini često beleže značajno veće koncentracije finih čestica PM2.5 nego na drugim urbanim lokacijama — pa čak i višim nego kod benzinskih pumpi.

Šta su PM2.5 čestice — i zašto su opasne?

PM2.5 su mikroskopski sitne čestice prašine, dima i čađi, manje od 2,5 mikrometara u prečniku. Zbog svoje veličine lako prodiru duboko u pluća, pa čak i ulaze u krvotok, potencijalno izazivajući bolesti srca, pluća i pogoršanje hroničnih stanja.

Za svakoga, izloženost finim česticama predstavlja zdravstveni rizik, a posebno za osetljive grupe“, upozorava prof. Majkl Džeret sa UCLA. Najveći zabeleženi nivoi dostizali su čak 39 mikrograma po kubnom metru (μg/m³), što je više nego četiri puta iznad granice koju američka Agencija za zaštitu životne sredine (EPA) smatra “dobrom” (9 μg/m³).

Odakle dolazi zagađenje ako električni automobili vozila nemaju auspuhe?

Za razliku od benzinaca, električni automobili ne ispuštaju gasove iz auspuha — ali to ne znači da je sve oko njih bezbedno. Istraživači su identifikovali moguće izvore zagađenja:

  • Električni ormarići koji pretvaraju struju iz mreže u jednosmernu struju za punjenje, često su veliki i zagrevaju se tokom rada, pa imaju ventilatore i sisteme za hlađenje.
  • Ovi ventilatori mogu podizati i širiti prašinu i čestice iz unutrašnjosti ormara ili sa okoline.
  • Sama proizvodnja električne energije koja dolazi do punjača može uključivati fosilna goriva, što doprinosi indirektnom zagađenju.

Moramo da obezbedimo da prelazak na električni transport ne znači samo manje emisija iz auspuha, već i čistiji vazduh svuda, uključujući mesta punjenja“, naglasila je profesorka Jifang Žu sa UCLA, koautorka studije objavljene u julskom izdanju časopisa Environment International.

Šta to znači za budućnost?

Kalifornija je lider u elektrifikaciji saobraćaja, a EV infrastruktura ključna je za smanjenje emisija gasova staklene bašte. Ali da bi „čist prevoz“ zaista bio i čist za vazduh, naučnici pozivaju na pažljivo planiranje i dodatna istraživanja.

Budućnost EV punjača mogla bi uključivati bolje filtrirane sisteme ventilacije, upotrebu materijala koji ne podižu prašinu, i analizu lokacija punjača u urbanim sredinama — kako bi se zdravlje građana stavilo u prvi plan.

Podeli sa prijateljima

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *