Putin odobrio plan: Ruski svemirski brodovi postaju „leteći bilbordi“

Ruski civilni svemirski program prolazi kroz teška vremena. Broj misija Sojuz sa posadom ka Međunarodnoj svemirskoj stanici je smanjen, a zamena za gotovo 60 godina staru letelicu i dalje ne postoji. Dok SAD i Kina lansiraju više misija nego ikad, ruska svemirska industrija se suočava sa ozbiljnim padom aktivnosti.

Od svemira do reklama

Nakon što je Rusija započela invaziju na Ukrajinu u februaru 2022. godine, saradnja sa evropskim svemirskim agencijama praktično je prestala. Većina novih ruskih svemirskih projekata sada je usmerena ka vojnoj upotrebi — poput razvoja protivsatelitskog oružja.
U pokušaju da nadomesti finansijske gubitke, državna korporacija Roskosmos pronašla je neobičan izvor prihoda: reklame u svemiru.

Krajem septembra, predsednik Vladimir Putin potpisao je izmene zakona o oglašavanju i svemirskim aktivnostima koje omogućavaju „postavljanje reklama na svemirske letelice“. Od 1. januara 2026. godine, Roskosmos će zvanično imati pravo da na državnim i sopstvenim svemirskim objektima prikazuje reklame.

Prema saopštenju, cilj je da se „privuče privatni kapital u ruski svemirski sektor i smanji opterećenje državnog budžeta“. Zakon nalaže da reklame ne smeju ugroziti bezbednost letelica, a država će odrediti cenovnik za oglašavanje u orbiti.

Reklame u orbiti — nova ideja ili očajnički potez?

Iako Roskosmos to nije naglasio, jasno je da će mogućnost oglašavanja biti ograničena na ruske kompanije i zemlje saveznice. Zapadne firme ne bi mogle da učestvuju zbog međunarodnih sankcija.

Nije prvi put da se reklame pojavljuju na svemirskim letelicama. Još 2000. godine, Pizza Hut je platila milion dolara da njen logo bude postavljen na raketu Proton koja je u orbitu ponela modul Zvezda za Međunarodnu svemirsku stanicu.
Međutim, ideja o komercijalnim bilbordima u orbiti, vidljivim sa Zemlje, do sada nije prešla granicu koncepta.

Realnost ruskog svemirskog sektora

Ekonomske teškoće u ruskom svemirskom sektoru postaju sve očiglednije. Direktor glavnog proizvođača svemirskih letelica, kompanije RSC Energia, Igor Maltsev, u avgustu je upozorio da firma jedva isplaćuje plate i isporučuje projekte.
„Moramo prestati da lažemo sebe i druge, da ubeđujemo javnost kako je sve u redu“, rekao je Maltsev — što je retka javna kritika stanja u ruskoj svemirskoj industriji.

Možda će ideja o reklamama u svemiru doneti nekoliko miliona dolara i privremeno spasiti budžet. Ali ostaje pitanje — da li je ovo inovacija, ili samo znak koliko je teško stanje u nekada moćnom ruskom svemirskom programu?

Podeli sa prijateljima

One Response

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *